Deaktivert annonsekonto på Facebook Business Manager? Her er de mulige årsakene og løsning.

  • Lav kvalitet på annonsene dine
  • Mange avviste annonser
  • Problemer med compliance
  • Lav kvalitet på landingssiden på nettsiden
  • Lav kvalitet på Facebook siden din
  • Ubetalte fakturaer
  • Samme betalingsmåte for flere annonsekontoer
  • Rask skalering av annonsebudsjettet
  • Rapporteringer og negativ omtale
  • Feilsøk kontoen på egenhånd

Lav kvalitet på annonsene dine

Annonsene dine blir hele tiden rangert av Facebooks algoritmer, og gir deg denne vurderingen ut fra tekst og bilde. Dersom bilde ditt inneholder mer enn 20% tekst vil annonsen din få en dårlig rating. En annonse kan også oppfattes som støtende eller irriterende, og vil derfor mest sannsynlig bli skjult eller rapportert. Dersom dette skjer for mange ganger vil ratingen på selve kontoen bli nedgradert, og annonsekontoen din kan bli stengt til slutt.

Mange avviste annonser

Ved å ikke følge med på de avviste annonsene dine grunnet lav kvalitet eller andre brutte retningslinjer, så vil du kunne få annonsekontoen stengt. Dette kan ta måneder og år, men det vil til slutt skje. Sørg derfor for at når du får en avvist annonse, rediger den eller slett den. Ikke la det samle seg opp. Da unngår du at Facebook stenger kontoen din.

Problemer med compliance

Dette vil du absolutt ikke. Det er lite som er kjipere enn en annonsekonto som er konkludert med å bli stengt for godt. Dette opplevde en fortvilt annonsør som tok kontakt med meg her om dagen. Det er ikke å stikke under en stol at han ikke hadde tid til å følge opp compliance, og spurte derfor om råd. Det som var litt snodig var at dette gjaldt to annonsekontoer som kjørte de samme annonsene i Norden, men kun den ene ble stengt for godt på grunn av compliance… Under har jeg lagt ved et skjermdump av noe av det som IKKE er lov i en Facebook annonse. Dette skriver Facebook på sine egne sider:

Husk disse kravene i retningslinjene våre når du oppretter annonser: Annonser kan ikke promotere uakseptabel forretningsskikk

  • Dette inkluderer promotering av produkter, tjenester, ordninger eller tilbud som bruker bedragerske eller villedende fremgangsmåter til å lure folk til å gi fra seg penger eller personlige opplysninger.
  • Unngå bruk av sensasjonspreget språk som kan føles villedende, som annonser som lover for gode resultater eller ikke nevner risikoer.
  • Annonser må ikke inneholde banning eller feil grammatikk og tegnsetting.

Unngå bruk av villedende påstander:

  • Annonser, landingssider og forretningspraksiser må ikke ha villedende, falskt eller misvisende innhold, inkludert villedende påstander, tilbud eller metoder.
  • Annonser, landingssider og bedriftspraksiser kan for eksempel ikke inneholde lovnader/påstander om kurering av kroniske, uhelbredelige eller alvorlige medisinske tilstander eller påstander om urealistiske resultater innen spesifikke tidsrammer. Slike løfter/påstander stemmer kanskje ikke for alle brukere.

Unngå utydelige opplevelser eller opplevelser på ikke-funksjonelle landingssider.

  • Sørg for at annonsen din omfatter en funksjonell landingsside med relevant budskap som samsvarer med annonseinnholdet. Måladressen må ikke sende brukere til et nettsted som er under utvikling eller til en feilside.
  • Landingssiden bør beskrive produktet eller tjenesten og funksjoner/egenskaper og gi realistiske forventninger angående funksjonaliteten.

Unngå bruk av voksent innhold i annonsen din:

  • Annonser må ikke inneholde nakenhet, skildringer av personer i pikante eller dristige stillinger eller aktiviteter som henspiller på sex.

Gjentatte brudd:

  • Hvis vi finner ut at en annonsekonto gjentatte ganger kjører annonser som ikke overholder retningslinjene våre, kan vi bestemme at annonsøren utgjør en risiko for plattformen.
  • Dette inkluderer promotering av produkter, tjenester, ordninger eller tilbud som bruker bedragerske eller villedende fremgangsmåter til å lure folk til å gi fra seg penger eller personlige opplysninger.
  • Unngå bruk av sensasjonspreget språk som kan føles villedende, som annonser som lover for gode resultater eller ikke nevner risikoer.
  • Annonser må ikke inneholde banning eller feil grammatikk og tegnsetting.

Dersom du vil oppdatere deg på compliance kan du trykke deg gjennom her.

Dersom du ønsker å se om du har brutt compliance den siste tiden, trykk her. Da vil det se slik ut som eksempelet under dersom du ikke har hatt noen problemer.

Lav kvalitet på landingssiden på nettsiden din

Man skulle tro at det er lett å sette opp annonser, men det er altså ikke det. Facebook scanner hele annonsen med landingsside, bilder, video, tekst etc. Så her er det mye å passe på.. Jeg var inne på compliance tidligere, og det kommer også igjen i dette og neste punkt. Inneholder landingssiden noe ulovlig eller noe som er på kanten? Her har du en sjekkliste: 

  • Benytter du deg av Google Adsense, kanskje har du for mye reklame? Det liker ikke Facebook
  • Har du dårlig informasjonsflyt?
  • Unødvendige pop ups? 
  • Utdaterte eller dårlig oppløste bilder og videoer? 
  • Utdaterte hyperlinker?
  • Uforståelig eller misvisende innhold?

Dersom du kan svare ja på en eller flere av de ovennevnte, da er det kanskje på tide å vurdere om du skal ansette et markedsbyrå… Det høres kanskje litt strengt ut, men det er retningslinjene til Facebook for at annonseplattformen ikke skal ødelegge for brukeropplevelsen. 

Lav kvalitet på Facebook siden din

Har du noen upassende innlegg på siden din? Dette kan Facebook finne ut av, og dermed stenge hele Facebook siden din. 

Ubetalte fakturaer

Ubetalte fakturaer viser at betalingsevnen din ikke er like god som den kanskje burde, det kan også hende at betalingsmetode din er utløpt eller ugyldig. Facebook vil flagge deg om dette skjer over en lenger periode, og de kan etterhvert konkludere med å stenge ned annonsekontoen din. Dette vil noen anse som en selvfølge, men noen sjekker sjelden hvordan det står til med den økonomiske biten på annonsekontoen.

Samme betalingsmåte for flere annonsekontoer

Tro det eller ei, men dette er faktisk et problem dersom du har flere annonsekontoer på én og samme Business Manager. En vanlig nyoppstartet og oppvarmet Business Manager kan håndtere opp til 10 ulike annonsekontoer. Dersom du har holdt på lenge blir denne grensen utvidet, og du kan håndtere opp til 1000 stykker om du vil.

Det er fordelaktig at du ikke har samme betalingsmåte for flere annonsekontoer dersom disse er på èn og samme Business manager. Blir en konto stengt, stenges alle med lik betalingsmåte som den stengte. I et case jeg nylig var borti skjedde dette. Et byrå med mange klienter hadde opp til 25 annonsekontoer. 15 av disse var knyttet til samme betalingsmåte, og 2 av annonsekontoene brøt med retningslinjene. Dette førte til at alle 15 annonsekontoene ble stengt. Lærdom: Ulik betalingsmåte på de forskjellige annonsekontoene.

Rask skalering av annonsebudsjettet

For rask skalering av annonsebudsjettet kan føre til at Facebook anser kontoen din som spam. Derfor er det lurt å starte litt lavt (1000-2000 kroner i daglig budsjett), og deretter sakte skalere oppover. Du burde ikke øke mer enn 10-15% for hver dag, men om du følger dette rådet vil ikke kontoen din bli stengt. Det er ikke anbefalt å øke mer enn 15% hver dag, da gjør du i såfall dette på egen risiko.

Innlogging fra ulike IP-adresser

Dersom du lar andre få tilgang til kontoen din, eller om du selv annonserer fra ulike steder, vil Facebook kunne mistenke hacking eller svindel. Det beste er å ha et par faste wifi-punkter du vet du er på ofte, og ellers mobile enheter med mobildata. Jeg anbefaler at du verifiserer Business Manager kontoen hvor du aktiverer 2-faktor autentisering. På denne måten sikrer du kontoen, og viser Facebook at innloggingen til kontoen krever ekstra sikkerhet.

Rapporteringer og negativ omtale

Hvem som helst kan rapportere støtende og irrelevante annonser. Dersom dette skjer for mange ganger ser Facebook seg nødt til å fjerne dette fra plattformen sin. Dette er selvfølgelig noe du som leser vil oppfatte som utenfor din kontroll, men slik er det nødvendigvis ikke. Når du lager annonser må du teste de. Allier deg med en markedsfører eller en «utenforstående» i eller utenfor målgruppen og spør om dette er godkjent. Da vil du få konstruktive tilbakemeldinger, og kan gjøre endringer basert på disse tilbakemeldingene. Selv om du syntes annonsen er god, og Facebook godtar annonsen, spiller ikke det noen rolle hvis mange bruker rapporterer annonsen din.

Feilsøke en deaktivert konto

Dersom du ønsker å feilsøke den deaktiverte kontoen din, og mener det er en feil at den er stengt, må du gå inn på kontokvalitet, deretter velge be om gjennomgang under og til slutt følge trinnene du blir bedt om. Bare vær obs på at det kun er administrator som kan gjøre dette.

Om du behøver hjelp med annonsekontoen din eller generelt med den digitale markedsføringen, kan du ta kontakt med meg på mariusvhansen@icloud.com eller ring/ send sms til 94880177 hvis det er en prekær situasjon.

V