fbpx

I det siste har jeg vært i kontakt med flere annonsører på Facebook som har fått annonsekontoen på Facebook Business Manager deaktivert av ulike årsaker. Det er imidlertid noen årsaker som kan ha ført til at kontoen ble deaktivert: 

  • Lav kvalitet på annonsene dine
  • Problemer med compliance 
  • Lav kvalitet på landingssiden på nettsiden
  • Lav kvalitet på Facebook siden din
  • Ubetalte fakturaer

Lav kvalitet på annonsene dine

Annonsene dine blir hele tiden rangert av Facebooks algoritmer, og gir deg denne vurderingen ut fra tekst og bilde. Dersom bilde ditt inneholder mer enn 20% tekst vil annonsen din få en dårlig rating. En annonse kan også oppfattes som støtende eller irriterende, og vil derfor mest sannsynlig bli skjult eller rapportert. Dersom dette skjer for mange ganger vil ratingen på selve kontoen bli nedgradert, og annonsekontoen din kan bli stengt til slutt.

Problemer med compliance

Dette vil du absolutt ikke. Det er lite som er kjipere enn en annonsekonto som er konkludert med å bli stengt for godt. Dette opplevde en fortvilt annonsør som tok kontakt med meg her om dagen. Det er ikke å stikke under en stol at han ikke hadde tid til å følge opp compliance, og spurte derfor om råd. Det som var litt snodig var at dette gjaldt to annonsekontoer som kjørte de samme annonsene i Norden, men kun den ene ble stengt for godt på grunn av compliance… Under har jeg lagt ved et skjermdump av noe av det som IKKE er lov i en Facebook annonse. Dette skriver Facebook på sin egen side:

Husk disse kravene i retningslinjene våre når du oppretter annonser: Annonser kan ikke promotere uakseptabel forretningsskikk

  • Dette inkluderer promotering av produkter, tjenester, ordninger eller tilbud som bruker bedragerske eller villedende fremgangsmåter til å lure folk til å gi fra seg penger eller personlige opplysninger.
  • Unngå bruk av sensasjonspreget språk som kan føles villedende, som annonser som lover for gode resultater eller ikke nevner risikoer.
  • Annonser må ikke inneholde banning eller feil grammatikk og tegnsetting.

Unngå bruk av villedende påstander:

  • Annonser, landingssider og forretningspraksiser må ikke ha villedende, falskt eller misvisende innhold, inkludert villedende påstander, tilbud eller metoder.
  • Annonser, landingssider og bedriftspraksiser kan for eksempel ikke inneholde lovnader/påstander om kurering av kroniske, uhelbredelige eller alvorlige medisinske tilstander eller påstander om urealistiske resultater innen spesifikke tidsrammer. Slike løfter/påstander stemmer kanskje ikke for alle brukere.

Unngå utydelige opplevelser eller opplevelser på ikke-funksjonelle landingssider.

  • Sørg for at annonsen din omfatter en funksjonell landingsside med relevant budskap som samsvarer med annonseinnholdet. Måladressen må ikke sende brukere til et nettsted som er under utvikling eller til en feilside.
  • Landingssiden bør beskrive produktet eller tjenesten og funksjoner/egenskaper og gi realistiske forventninger angående funksjonaliteten.

Unngå bruk av voksent innhold i annonsen din:

  • Annonser må ikke inneholde nakenhet, skildringer av personer i pikante eller dristige stillinger eller aktiviteter som henspiller på sex.

Gjentatte brudd:

  • Hvis vi finner ut at en annonsekonto gjentatte ganger kjører annonser som ikke overholder retningslinjene våre, kan vi bestemme at annonsøren utgjør en risiko for plattformen.

Dersom du vil oppdatere deg på compliance kan du trykke deg gjennom her.

Dersom du ønsker å se om du har brutt compliance den siste tiden, trykk her. Da vil det se slik ut som eksempelet under dersom du ikke har hatt noen problemer.

Lav kvalitet på landingssiden på nettsiden din

Man skulle tro at det er lett å sette opp annonser, men det er altså ikke det. Facebook scanner hele annonsen med landingsside, bilder, video, tekst etc. Så her er det mye å passe på.. Jeg var inne på compliance tidligere, og det kommer også igjen i dette og neste punkt. Inneholder landingssiden noe ulovlig eller noe som er på kanten? Her har du en sjekkliste: 

  • Benytter du deg av Google Adsense, kanskje har du for mye reklame? Det liker ikke Facebook
  • Har du dårlig informasjonsflyt?
  • Unødvendige pop ups? 
  • Utdaterte eller dårlig oppløste bilder og videoer? 
  • Utdaterte hyperlinker?
  • Uforståelig eller misvisende innhold? 

Dersom du kan svare ja på en eller flere av de ovennevnte, da er det kanskje på tide å vurdere om du skal ansette et markedsbyrå… Det høres kanskje litt strengt ut, men det er retningslinjene til Facebook for at annonseplattformen ikke skal ødelegge for brukeropplevelsen. 

Lav kvalitet på Facebook siden din 

Har du noen upassende innlegg på siden din? Dette kan Facebook finne ut av, og dermed stenge hele Facebook siden din. 

Ubetalte fakturaer

Ubetalte fakturaer viser at betalingsevnen din ikke er like god som den kanskje burde, det kan også hende at betalingsmetode din er utløpt eller ugyldig. Facebook vil flagge deg om dette skjer over en lenger periode, og de kan etterhvert konkludere med å stenge ned annonsekontoen din. 

Dersom du ønsker å feilsøke den deaktiverte kontoen din, og mener det er en feil at den er stengt, må du gå inn på kontokvalitet, deretter velge be om gjennomgang under og til slutt følge trinnene du blir bedt om. Bare vær obs på at det kun er administrator som kan gjøre dette.

Vi har spesialisert på Facebook, Instagram, LinkedIn og Google. RePlan står klare til å hjelpe deg med annonseringen om du syntes det blir for komplisert eller mangler tid. Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud. 

%d bloggere liker dette: