fbpx

Måten bedrifter markedsfører seg på forandrer seg stadig, og før jeg begynte å studere markedsføring antok jeg at tv-reklamer og bannerannonser var måten bedrifter tiltrakk seg kunder på, men jeg har lært mye nytt, og nå skal jeg lære deg som leser om to ulike markedsføringsstrategier-

I markedsføring kan det være mange fremmedord, og det kan være vanskelig å vite hva alt betyr. I dette innlegget skal jeg fortelle om inbound- og outbound markedsføring, og hvorfor det er lurt å ha en inbound strategi i bedriftens markedsføring.

Som et selskap har man to alternativer til hvordan man kan drive markedsføringen. Man kan 1) drive med outbound markedsføring hvor man kjører reklamekampanjer på tv, radio, avis eller bannerannonser på ulike nettsider. Man kan også 2) velge å drive med innholdsproduksjon gjennom blogg, sosiale medier, videoer og egne guider til hvordan en bedrift kan oppnå økt salg etc.

Inbound markedsføring

Innledningsvis nevnte jeg blant annet blogginnlegg og videoer som noen eksempler, og det er innholdsproduksjon av av godt innhold som treffer kundene og lesernes interesser med en tiltrekkende strategi.

Inbound Group er et av selskapene som spesialiserer seg på dette feltet med Innbound markedsføring. De avholder webinarer og lager guider til ulike formål.

De viktigste elementene i en inbound strategi er at det skal være tiltrekkende, interaktivt og lærerikt for kundene til en bedrift. Om jeg ser på bloggen min som en liten bedrift, driver jeg med inbound markedsføring, og hvis så er tilfelle, er mine «kunder» leserne. Målet mitt med bloggen er at jeg skal tilføre en kunnskapsrik verdi til leserne mine.

Outbound markedsføring

Jeg var inne på det i begynnelsen av innlegget, og det er en mer pushende strategi og tradisjonell strategi som mange forbinder med markedsføring. Tv-reklamer, bannerannonser på nettsider og avisreklame er noen eksempler på outbound markedsføring. Kommunikasjonen er bare enveis og det er kostbart, noe som gjør det til en lite effektiv måte å markedsføre bedriften på. Ofte kan det også være vanskelig å spore salgene tilbake til for eksempel tv-reklamer, med mindre man sender ut en spørreundersøkelse etter kjøp med spørsmålet om hvor kunden fant bedriften.

Kilder

Inbound Group

Nettrakett

%d bloggere liker dette: