fbpx

Hva er performance marketing?

Performance Marketing i Norge er bedre kjent under navnet resultatbasert markedsføring. Det er en fagterm for når en bedrift betaler et markedsbyrå eller en influencer for å markedsføre en merkevare eller et produkt, etter resultatet markedsføringen gir. Når det er gjennomført skal det føre til et salg, et lead eller et klikk. Mange vil beskrive performance marketing som en mer lønnsom markedsføringsmodell enn tradisjonell markedsføring.

Hva er fordelene med denne typen markedsføring?

I motsetning til tradisjonell markedsføring er resultatbasert markedsføring lett å måle, det er lavere risikro og veldig ROI fokusert da man betaler for markedsføring som fører til resultater, ikke hvor mange som ser annonsen.

Hovedfordelen med resultatbasert markedsføring er at det er 100% målbart, og det kommer jeg tilbake til.

Hvordan måler man effekten av dette?

Som nevnt er måling enkelt når man driver med resultatbasert markedsføring. Man kan bruke ulike programmer for å analysere nettsiden, og på den måten kan man se hvor trafikken kommer fra. For å gjøre dette bruker man såkalte UTM-lenker for å kunne spore trafikken fra spesifikke kanaler og plattformer.

Viktigere enn noe annet er å spore ROI, altså hva man tjener, kontra de utgiftene man opparbeider seg ved utbetaling til den som annonserer produktene/ tjenestene til en bedrift.

Hvilke bedrifter benytter seg av performance marketing?

Det er mange bedrifter som spesialiserer seg på å tilby denne typen markedsføring, men hvilke bedrifter benytter seg av dette tilbudet?

Kilder

Solid Media

Outbrain

%d bloggere liker dette: