Hvordan bli synlig under romjul- og nyttårssalg?

Dersom vi ser på søketrenden de siste 5 årene kan vi se at etterspørselen er jevn, men det er topper hver siste uke i november, med en ny liten topp siste uken i desember. Disse trendene er likevel forskjellige – under Black Week er det nøkkelordet «tilbud» som trumfer, mens i romjulen og ved nyttår er det «salg» det søkes mest etter. Kan det være knyttet til et innarbeidet «romjulssalg» og «nyttårssalg»?

Google trends

I hvilke kanaler når du målgruppen best?

Etter at målgruppen din er definert og grafisk materiell og kommunikasjon er på plass, må man lage en kanalstrategi. I et hav av kanaler er det viktig å vurdere følgende:

Nettsiden

Dersom du har en nettbutikk, er nettsiden din er selve flaggskipet. Ofte kommer det mye direktetrafikk dersom du er en kjent merkevare. De fleste besøkende ønsker å finne informasjon om produkter, lagerstatus, lokasjon og åpningstider. Derfor er det viktig at nettsiden alltid er oppdatert og lett å navigere seg rundt i.

Facebook

Kanalen hvor 3,48 millioner nordmenn har en profil (IPSOS, Q322) er et sted hvor målgruppen følger med på hva som skjer. Kanalen har en synkende andel unge brukere, men for de over 30 år er bruken stabil. Dersom bedriften din har et event eller hendelse som skjer i julen – kanskje i fysisk butikk – er Facebook stedet for å promotere dette og invitere venner og bekjente til å delta. Dersom du har budsjetter igjen før årets slutt kan du også legge ut en betalt annonse.

Instagram

Kanalen, hvor andelen eldre over 60 år øker mest, er en inspirasjonskilde for de aller fleste brukerne. På Instagram kan du vise frem bilder av produkter, fortelle om kampanjer, og inspirere andre til handling. Kanskje er det julestemning i butikken? Har du noen DIY-tips, muligens? Dersom du ønsker å kjøre en betalt annonse på Instagram kan det gjøres gjennom Facebook. 

Snapchat

Denne kanalen har tidligere vært et sted hvor man kun treffer de unge, men nå vokser andelen eldre i hyppig fart: alderssegmentet 30-39 år og 60 år+ vokser raskest. Her kan du lage betalte annonser som leder inn til nettbutikken din, eller du kan lage et julete geo-filter, AR og lignende for folk som er i nærheten av den fysiske butikken din. En god måte å skape ekstra oppmerksomhet rundt din virksomhet!

Google Søk

Med Google Søk kan du spisse inn tekstannonser mot julesalget ditt ved hjelp av ulike søkeord. Det er viktig å vite at søkeannonser ofte er ment som et supplement i tillegg til all annen aktivitet som gjøres digitalt. Jeg anbefaler ofte søk som always-on, med tidvis utskiftning i perioder.

Google Display

Google Display er en fellesbetegnelse for alle nettsider som støtter bilde- og videoannonser gjennom Google AdSense. Display er den perfekte kanalen for å bygge kjennskap, og man kan enkelt vise frem tilbud og spesielle arrangementer visuelt.

YouTube

På YouTube kan du treffe målgruppen med videoinnhold før, under og etter favorittklippene deres. Er målet ditt å inspirere andre? Kanskje ønsker du å engasjere eller bare skape oppmerksomhet rundt et viktig tema? Du behøver ikke ha en profesjonell rigg for å lage godt videoinnhold – men rådfør deg gjerne dersom du er usikker.

TikTok

Dersom du ønsker å engasjere en yngre målgruppe er TikTok riktig kanal å benytte (denne kanalen øker også mest blant målgruppen 30 år+). På denne kanalen gjelder det å holde seg oppdatert på trender; FCC, eller Fast Changing Content, er et uttrykk de fleste markedsførere kjenner til, men for forbrukere er det ikke like åpenbart. Det kommer stadig nye trender, og videomateriell som fungerer på kanalen i dag vil ikke fungere like bra neste uke. Dersom du har kommet hit og fremdeles er usikker på hvordan du skal ta fatt på markedsføringen? Ta kontakt med oss, så hjelper jeg deg med (jule)glede!