Effektiv prisstrategi

[et_pb_section fb_built=»1″ admin_label=»Features» _builder_version=»3.22″ custom_margin=»|||» custom_padding=»100px|0px|100px|0px»][et_pb_row _builder_version=»3.25″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_padding=»27px|0px|24px|0px»][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_text _builder_version=»3.27.4″ header_font=»||||||||» header_2_font=»|700|||||||» header_2_text_color=»#7272ff» header_2_font_size=»36px» header_2_line_height=»1.3em» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» text_orientation=»center» module_alignment=»center» custom_margin=»||20px|» animation_style=»slide» animation_direction=»bottom» animation_intensity_slide=»10%» locked=»off» header_font_size__hover=»30px» header_font_size__hover_enabled=»30px» header_letter_spacing__hover=»0px» header_letter_spacing__hover_enabled=»0px» header_text_shadow_style__hover=»none» header_text_shadow_style__hover_enabled=»none» header_text_shadow_color__hover=»rgba(0,0,0,0.4)» header_text_shadow_color__hover_enabled=»rgba(0,0,0,0.4)»]

Prisstrategiens 6 steg

[/et_pb_text][et_pb_divider color=»#09e1c0″ divider_weight=»4px» disabled_on=»off|off|off» _builder_version=»3.19.3″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» max_width=»40px» module_alignment=»center» custom_margin=»||10px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» saved_tabs=»all» locked=»off»][/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=»4.4.2″ text_text_color=»#8585bd» text_font_size=»16px» text_line_height=»1.9em» text_orientation=»center» max_width=»540px» module_alignment=»center» animation_style=»zoom» animation_intensity_zoom=»6%» locked=»off»][/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.2″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat»][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Fornuftig prissetting» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Hvordan man velger å vurdere fornuftig prissetting blir å finne ut hva konkurrentene tar for samme vare, og hvordan kundene oppfatter produktets verdi sett opp mot pris. Man velger som regel en nøytral prisstrategi da dette er et fornuftig prisvalg. Det kan vi se på modellen som kommer senere.[/et_pb_blurb][et_pb_blurb title=»Velge prisstrategi» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Når man velger prisstrategi finner man ut hvilken strategi man skal gå for i prisingen sin. Ønsker man å gå for penetrasjon hvor man starter med en lav pris, for også gå høyere. Går man for en nøytral in-line prising som ligger midt i mellom (nøytral), og som følger markedstrømmen ellers, eller velger man skimming strategien hvor man starter med høy pris og senker den når tiden er omme. Skimming brukes av blant andre Apple og Tesla. Det er også viktig at man velger en verdibasert, proaktiv og profittorientert prising. Som vi ser under vil strategiene treffe ulike punkt. Skimming står ved pristak da det er den høyeste maksimale prisen markedet er villig til å betale. Penetrasjon står ved variable kostnader da man ønsker å ta lavest mulig pris per enhet. Et nøytralt valg vil da være naturlig. [/et_pb_blurb][et_pb_blurb title=»Break even» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Man vurderer Break even for å se hvor mange enheter man minimum er nødt til å produsere/selge for å gå i null. Break even regnes ut med denne formelen: Endring i FK – (endring i DB*BS)/Nytt dekningsbidrag[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.2″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat»][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Priselastisitet» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Man er så nødt til å se på priselastisiteten, den brukes for å finne ut om i hvor stor grad pris/etterspørsel påvirkes av prissetting/prisregulering. Priselastisitet vises med denne formelen: Priselastisitet= Endring i % mengde/ endring i % pris. (Ny pris eller mengde- gammel pris eller mengde)/gammel pris eller mengde *100[/et_pb_blurb][et_pb_blurb title=»Kundenes psykologiske faktorer» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Kundenes psykologiske faktorer spiller en stor rolle når man skal sette en pris. Her kan man se på heuristikker og innvolveringsgrad. Man kan se på hva som er viktig for kunden.[/et_pb_blurb][et_pb_blurb title=»Kommunisere prisen ut til markedet» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]

Det 6. og siste steget når man setter pris er å kommunisere de nye prisene ut til markedet gjennom ulike kanaler. Man velger også hvordan man kan kommunisere verdien av å kanskje betale litt ekstra for god kvalitet og service.

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=»1″ admin_label=»Features» _builder_version=»3.22″ custom_margin=»|||» custom_padding=»100px|0px|100px|0px»][et_pb_row _builder_version=»3.25″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_padding=»27px|0px|24px|0px»][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_text _builder_version=»3.27.4″ header_font=»||||||||» header_2_font=»|700|||||||» header_2_text_color=»#7272ff» header_2_font_size=»36px» header_2_line_height=»1.3em» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» text_orientation=»center» module_alignment=»center» custom_margin=»||20px|» animation_style=»slide» animation_direction=»bottom» animation_intensity_slide=»10%» locked=»off» header_font_size__hover=»30px» header_font_size__hover_enabled=»30px» header_letter_spacing__hover=»0px» header_letter_spacing__hover_enabled=»0px» header_text_shadow_style__hover=»none» header_text_shadow_style__hover_enabled=»none» header_text_shadow_color__hover=»rgba(0,0,0,0.4)» header_text_shadow_color__hover_enabled=»rgba(0,0,0,0.4)»]

5 steg til riktig prissetting

[/et_pb_text][et_pb_divider color=»#09e1c0″ divider_weight=»4px» disabled_on=»off|off|off» _builder_version=»3.19.3″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» max_width=»40px» module_alignment=»center» custom_margin=»||10px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» saved_tabs=»all» locked=»off»][/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=»4.4.2″ text_text_color=»#8585bd» text_font_size=»16px» text_line_height=»1.9em» text_orientation=»center» max_width=»540px» module_alignment=»center» animation_style=»zoom» animation_intensity_zoom=»6%» locked=»off»]Riktig prissetting er viktig for å ikke prise seg ut av et marked, og for å ikke sette en useriøs pris på produkter og tjenester. Alle 5 stegene kan sees på som en trakt hvor man må ha kontroll på foregående kriterier før man kan gå over til neste. Deretter vil en riktig pris komme ut av trakten.[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=»1_3,1_3,1_3″ _builder_version=»3.25″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» hover_enabled=»0″][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Forskjell i verdi på segmentene» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»] Først er man nødt til å finne forskjell i verdi mellom segmentene, dette for å maksimere inntektene ved å drive med prisdiskriminering.[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Forskjell i kostnader» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Deretter må man finne forskjell i kostnader mellom segmentene for å kunne kartlegge kostnadsnivåene.[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Enkelt å måle og overholde prissettingen» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Prisen man setter skal være enkel å måle og overholde, den skal ikke være på et slikt nivå at man må endre den etter kort tid.[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=»1_3,1_3,1_3″ _builder_version=»3.25″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat»][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Fordelaktig posisjonering» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Prisen man setter skal gi en fordelaktig posisjonering ovenfor konkurrentene.[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Prisen må samsvare med kundenes oppfattelse» url=»#» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.2″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off» use_icon=»on»]Det siste steget handler om å sørge for at prisen samsvarer med kundenes oppfattede verdi av produktet.[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=»1″ admin_label=»Footer» _builder_version=»3.22″ background_color=»#f7f8fc» custom_padding=»0px|0px|100px|0px» animation_style=»zoom» animation_direction=»bottom» animation_intensity_zoom=»6%» animation_starting_opacity=»100%» saved_tabs=»all» locked=»off»][et_pb_row use_custom_gutter=»on» gutter_width=»2″ _builder_version=»4.4.2″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat»][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_text _builder_version=»3.27.4″ header_font=»||||||||» header_2_font=»|700|||||||» header_2_text_color=»#7272ff» header_2_font_size=»36px» header_2_line_height=»1.3em» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»||20px|» animation_style=»slide» animation_direction=»bottom» animation_intensity_slide=»10%» header_font_size__hover=»30px» header_font_size__hover_enabled=»30px» header_letter_spacing__hover=»0px» header_letter_spacing__hover_enabled=»0px» header_text_shadow_style__hover=»none» header_text_shadow_style__hover_enabled=»none» header_text_shadow_color__hover=»rgba(0,0,0,0.4)» header_text_shadow_color__hover_enabled=»rgba(0,0,0,0.4)»]

Kilder

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=»4.4.2″ text_text_color=»#8585bd» text_font_size=»22px» text_line_height=»1.9em» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» animation_style=»fade» locked=»off»]Nagle,Thomas & Müller, Georg. The strategy and tactics of pricing. 2018. New York. Routledge[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]