Et nytt kapittel

Det er spesielle tider for oss alle, og det er nå en stund siden jeg har skrevet om hva jeg gjør på studiet. Vi har forelesninger hjemmefra via Zoom og hadde første forelesning etter et lite opphold tidligere denne uken. Dette innlegget vil bestå av hva jeg syntes var interessant og spennende. Det er på tide med et nytt kapittel frontet av foreleser Karl Philip Lund, hvor jeg, Magnus Ruud og Thomas McBride er blant studentene som skal lage en fullt fungerende nettbutikk.

Brisenshop.no

I første forelesning med Karl Philip hadde han invitert blant andre Marius Schafferer og Ola Bjørnes Olsen til å holde et gjesteforedrag om sin nettbutikk «Brisenshop.no» som slo gjennom i 2019 og hvordan de klarte dette. Guttene valgte salgsplattformen Shopify og droppshipping med Printful av egendesignede klær med et vinglass som logo. Vi ble dratt gjennom en historie fra hvordan det hele begynte til i dag. De fortalte at de hadde prøvd ulike ting med markedsføringen i praksis, og at de fikk sitt første salg allerede etter 13 brukte kroner på annonser, noe som er ganske imponerende. De ga tips om muligheter på Facebook, A/B testing og publisitet i media som boosters til salg. I tillegg til alt dette fortalte hvilke betalingsløsninger de hadde valgt og hvordan markedsføringen foregikk. 

Til E-postmarkedsføring brukte Brisen Mailchimp som er et godt markedsføringsverktøy sammen med Shopify. En annen ting de gjorde var å ta i bruk sosiale medier, noe som er ganske åpenbart i 2020, men de brukte både Facebook og Instagram som plattformer å annonsere på. De brukte både video og bilde annonser for å engasjere forbrukerne til å klikke seg inn på lenken til Brisenshop og bli en kunde. De prøvde seg også på influensermarkedsføring med litt mindre kjente influensene på Instagram, noe som jeg også har skrevet om tidligere hvordan fungerer.

Brisenshop var tidlig ute med å velge dropshipping som nevnt innledningsvis med Printful, og det kan være vel og bra da man som bedrift slipper å sitte med et varelager, og man overlater shippingen til selskaper som Printful. Et viktig tips de ga som man burde sitte igjen med er at de skulle begynt med målinger og tracking tidligere.

OKR – Objectives & Key Results

Vi lærte også om OKR ( Objectives & Key Results) som er et styringssett for organisasjoner for å sette og overholde mål. Objective, hva ønsker organisasjonen å oppnå? Key Result, Hvordan skal organisasjonen gjennomføre dette? Mer om dette skal jeg komme nærmere inn på i neste innlegg

Epostmarkedsføring

Som nevnt tidligere brukte Brisen et program kalt Mailchimp som er lett å bruke, og som er gratis inntil et visst antall mottakere, men man kan enkelt utvide mot betaling.

Hva tar jeg og eksamensgruppen med oss videre fra denne forelesningen?

Jeg, Thomas og Magnus tar med oss mye av det vi lærte av Brisen videre med vårt konsept som blir presentert på et senere tidspunkt. Målet vårt er å gjøre om teori til praksis for å anskaffe erfaring om e-handel. Vi velger nok å benytte oss av dropshipping slik som Brisen gjorde, som gjør at vi slipper å sitte med et varelager. Vi benytter oss også av Shopify. I hovedsak blir det å gjennomføre markedsføring via Instagram og Facebook samt epost markedsføring, såkalte nyhetsbrev. Disse nyhetsbrevene skal sendes ut med Mailchimp. Ola og Marius fra Brisen fortalte om at de ikke var tydelig nok på tracking fra start, så det er noe vi er nødt til å fokusere på.

Kilder

Forelesning med:

Ola Bjørnes Olsen

Marius Schafferer

Karl Philip Lund