Hva er POST-modellen?

[et_pb_section fb_built=»1″ admin_label=»Features» _builder_version=»3.22″ custom_margin=»|||» custom_padding=»100px|0px|0px|0px||»][et_pb_row _builder_version=»3.25″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»-130px|auto||auto||» custom_padding=»25px|0px|24px|0px||»][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_text _builder_version=»4.4.1″ header_font=»||||||||» header_2_font=»|700|||||||» header_2_text_color=»#7272ff» header_2_font_size=»36px» header_2_line_height=»1.3em» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» text_orientation=»center» module_alignment=»center» custom_margin=»||20px|» animation_style=»slide» animation_direction=»bottom» animation_intensity_slide=»10%» locked=»off» header_font_size__hover=»30px» header_font_size__hover_enabled=»30px» header_letter_spacing__hover=»0px» header_letter_spacing__hover_enabled=»0px» header_text_shadow_style__hover=»none» header_text_shadow_style__hover_enabled=»none» header_text_shadow_color__hover=»rgba(0,0,0,0.4)» header_text_shadow_color__hover_enabled=»rgba(0,0,0,0.4)»]

POST-modellen

[/et_pb_text][et_pb_divider color=»#09e1c0″ divider_weight=»4px» disabled_on=»off|off|off» _builder_version=»3.19.3″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» max_width=»40px» module_alignment=»center» custom_margin=»||10px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» saved_tabs=»all» locked=»off»][/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=»3.27.4″ text_text_color=»#8585bd» text_font_size=»16px» text_line_height=»1.9em» text_orientation=»center» max_width=»540px» module_alignment=»center» animation_style=»zoom» animation_intensity_zoom=»6%» locked=»off»]

POST-modellen er et verktøy for å bygge effektive kampanjestrategier på sosiale medier.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=»1_3,1_3,1_3″ _builder_version=»3.25″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat»][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»People (menneske)» url=»#» image=»https://www.mariusvestlien.no/wp-content/uploads/2020/03/coding-icon_12.jpg» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.1″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» locked=»off»]

Det første du må gjøre er å se for deg målgruppen du ønsker å nå. Hvem er målgruppen din, og hvilket medium er mest relevant for de? Dette er viktig for å lage kvalitetsinnhold på sosiale medier. Om man ikke tar hensyn til dette vil man kaste bort penger på kampanjer som ikke fungerer.  

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Objectives (mål)» url=»#» image=»https://www.mariusvestlien.no/wp-content/uploads/2020/03/coding-icon_13.jpg» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.1″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» locked=»off»]

Hva er målet med kampanjen? Kanskje det viktigstet punktet i verktøyet. Uten et mål kunne man like gjerne latt være å lage kampanjen. Målene må gjerne være SMART (spesifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsbestemt) for gjøre det klart å tydelig hva som skal oppnås. 

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Strategy (strategi)» url=»#» image=»https://www.mariusvestlien.no/wp-content/uploads/2020/03/coding-icon_14.jpg» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.1″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» hover_enabled=»0″ locked=»off»]

Hvilke strategier skal man velge og hvordan går man frem? Olsen og Peretz (2017, 114-117) forteller om kundenes nåværende atferd og ønsket atferd som distansert. En del av målgruppen kjøper tjenestene til en bedrift ofte, andre gjør det av og til, men det er vanskelig å kontrollere. Først er vi nødt til å kartlegge kundenes atferdsmønster for deretter å kunne tilpasse kommunikasjonen til målgruppen.

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»4.4.1″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» min_height=»123px»][et_pb_column type=»4_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_blurb title=»Technology (teknologi)» url=»#» image=»https://www.mariusvestlien.no/wp-content/uploads/2020/03/coding-icon_18.jpg» icon_placement=»left» content_max_width=»1100px» _builder_version=»4.4.1″ header_font=»|on|||» header_text_color=»#2e2545″ header_line_height=»1.5em» body_text_color=»#8585bd» body_line_height=»1.9em» background_color=»#ffffff» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»|||» custom_padding=»||20px|» animation_style=»zoom» animation_direction=»left» animation_intensity_zoom=»10%» animation_starting_opacity=»100%» border_radii_image=»off||||» locked=»off»]

 Hvilken plattform skal du bruke til å fremme kampanjen? Snapchat, LinkedIn, Facebook eller Instagram? Her handler det om å bruke målgruppen, målene og strategien som er satt for å oppnå gode resultater i markedsføringen. 

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=»1″ admin_label=»Footer» _builder_version=»3.22″ background_color=»#f7f8fc» min_height=»379px» custom_padding=»0px|0px|100px|0px» animation_style=»zoom» animation_direction=»bottom» animation_intensity_zoom=»6%» animation_starting_opacity=»100%» saved_tabs=»all» locked=»off»][et_pb_row column_structure=»1_2,1_4,1_4″ use_custom_gutter=»on» gutter_width=»2″ _builder_version=»3.25″ background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat»][et_pb_column type=»1_2″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_text _builder_version=»3.27.4″ header_font=»||||||||» header_2_font=»|700|||||||» header_2_text_color=»#7272ff» header_2_font_size=»36px» header_2_line_height=»1.3em» background_size=»initial» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» custom_margin=»||20px|» animation_style=»slide» animation_direction=»bottom» animation_intensity_slide=»10%» header_font_size__hover=»30px» header_font_size__hover_enabled=»30px» header_letter_spacing__hover=»0px» header_letter_spacing__hover_enabled=»0px» header_text_shadow_style__hover=»none» header_text_shadow_style__hover_enabled=»none» header_text_shadow_color__hover=»rgba(0,0,0,0.4)» header_text_shadow_color__hover_enabled=»rgba(0,0,0,0.4)»]

Kilder

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][et_pb_text _builder_version=»4.4.1″]

Josh, Bernoff & Charlene Li: Answers to Your Groundswell Questions

Olsen, L. E og Peretz, A. 2017.Markedskommunikasjon. Bergen. Fagbokforlaget. 

https://blogg.markedspartner.no/lag-en-strategi-for-sosiale-medier-med-post-metoden

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_4″ _builder_version=»3.25″ custom_padding=»|||» custom_padding__hover=»|||»][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]