Hvordan benytte Google og sosiale medier sammen i en digital markedsføringsstrategi?

For mange er digital markedsføring å bare kaste ut en annonse hit og dit, uten særlig mål og mening, men det ligger mye strategi og forståelse for de ulike kanalene bak som mange kanskje ikke forstår. TikTok er et eksempel på en «trendy» kanal hvor noen selskaper har fått stor suksess, og alle andre ønsker å gjøre det samme fordi man antar at den samme suksessen faller på de også. Dette er nødvendigvis ikke sant. 

Kanalen TikTok passer for B2C-selskapxer som selger lett omsettelige produkter som for eksempel tekstiler. Da har man ulike former for markedsføring. Man kan markedsføre gjennom betalte annonser, organisk gjennom egen profil og organisk (sponset) gjennom en eller flere influensere.

Jeg skal ta deg gjennom de ulike kanalene slik jeg ser på dem, og fortelle litt om hva jeg legger vekt på når jeg anbefaler en digital strategi til mine kunder.

Google som pull-kanal

Google er for mange kjent som søkemotor, men de første søkeresultatene som blir vist er ofte annonser som er relevant for søket ditt. Statistikk forteller oss at hele 9 av 10 B2B-kjøp starter med et søk[1], og når en potensiell kunde tar kontakt med bedrift er man ofte i en beslutningsprosess – som vil si at over halve kjøpsreisen er gjennomført.

Det er ofte også de generiske søkene som gir resultater. Disse er veldig brede, men selv om man ofte tenker det beste om merkevaren sin, så er det sjelden deg og ditt selskap man søker etter. Man søker for eksempel etter «Hjelp med digital markedsføring» og ikke «Marius Vestlien Hansen markedsføring». Derfor er det nettopp de generiske søkeordene man burde fokusere på.

En annen bemerkelse er at det er lurt å være synlig på eget merkenavn både betalt og organisk, men dersom man har en god søkemotoroptimalisert nettside, behøver man ikke ha høye budsjetter på eget merkenavn. Da burde man strategisk flytte over pengene på generiske søkeord eller på produkter og tjenester som betyr mer.

Konklusjonen er at Google er en pull-kanal fordi folk oppsøker deg og dine produkter og tjenester – ikke omvendt – og derfor burde man ikke undervurdere effekten av å legge tid og penger i søkeordsanalyser, konkurrentanalyse etc. Google tar tid sammenlignet med kanaler hvor du aktivt segmenterer og målretter annonser mot målgruppen, men over tid vil man kunne få igjen for å vente.

Google som push-kanal

Google er ikke bare pull dersom man inkluderer display- og discovery annonser. Disse annonseformatene målretter seg mot segmentene du velger, og kan også benytte retargeting for spesifikke målgruppesignaler som søkeintensjoner og besøkte nettsider.

Under har jeg lagt ved et eksempel på en display-annonse for en bobilforretning. Her har de valgt ut et enkelt bilde og en enkel selgende tekst som signaliserer at bobilene deres er rimelig priset, eller at det er rabatterte priser på enkelte bobiler.

Display-annonse på E24.no

Sosiale medier som push-kanal

Sosiale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Twitter og TikTok er kanaler hvor man målretter annonsene etter målgruppene basert på interesser, men man kan også her benytte retargeting. Retargetingen baserer seg mest på pixelhendelser på nettsiden, men kan også basere seg på ulike handlinger knyttet til bedriftens profil og samhandlinger med annonser og organiske innlegg.

Dersom man benytter prospecting-funksjoner målretter man kaldt, og skaper først oppmerksomhet rund merkevaren. Deretter kan man begynne å lage speilpublikum (lookalikes) og retargeting publikum for å lage innhold som konverterer bedre.  

Annonser på sosiale medier er ofte uønsket, men man treffer målgruppen der hvor de befinner seg, og vekker et ubevisst behov basert på interesser.

Kampanjer i høytider på sosiale medier

Snapchat er et eksempel på en kanal som benyttes mer enn normalt under høytider og fest, og er derfor kjent som «nå-koser-vi-oss-appen». Da er det viktig å ha en strategi rundt hvordan man ønsker å være synlig disse dagene.

Som alt annet er sosiale medier også en auksjonsplass for annonser, og det er derfor naturlig at black week er den tiden av året hvor alle annonsørene presser prisene voldsomt opp. Derfor er det lurt å ta en runde på om merkevaren man annonserer for har behov for å være på i og rundt denne uken. Nettbutikker har som oftest behov, mens B2B-bedrifter har som regel ikke behov for å være synlig i denne tiden, og da kan man skru av kampanjene på alle sosiale kanaler for å spare penger.

Mest sannsynlig vil større aktører ha sikret seg en god andel av annonsemarkedet med reach & frequency lang tid i forkant, og spiser opp store deler av annonsevisningene denne perioden.

Sosiale medier som pull-kanal gjennom influensere

Innledningsvis nevnte jeg Influenser markedsføring gjennom TikTok, og influensere har stadig fått flere begrensninger på hva de kan markedsføre og ikke minst hvordan de kan markedsføre produktene. Alt skal merkes, og det skal merkes tydelig. Den siste loven som kom gjaldt retusjerte bilder som skal merkes med at de er retusjert.

Selv om det har kommet begrensninger har mange influensere fremdeles tillit, og det handler om relevanse når det kommer til å velge rett influenser til merkevaren din. For det er nemlig ikke slik at alle influensere skaper tillit til en hvilken som helst merkevare, så her burde man rådføre seg med en spesialist før man setter i gang.

Referansecase: Famme

Famme er en av merkevarene som har gjort det bra med affiliate markedsføring med mikroinfluensere som kjøper produktene, tar bilder og poster på Instagram og Snapchat for så å gi ut rabattkoder til følgerne sine. For salg får influenserne en andel av salgssummen, og kjøperne får rabatter. Dette skaper en vinn-vinn situasjon da Famme ikke har utgifter før transaksjonene finner sted.

Det skal sies at Famme har en del amerikansk praksis når det kommer til markedsføring hvor de går i strupen på konkurrentene sine, og selv om det ikke er helt ulovlig, er det likevel veldig i gråsonen av hva man burde gjøre i henhold til god forretningsskikk. Ta blant annen en titt på denne siden hvor de har listet opp en god håndfull konkurrenter. Det vil komme et innlegg senere hvor jeg tar for meg SEO, og bygger videre på SEO-verktøy og hvordan bruke dem, her vil jeg blant annet ta for meg do´s and dont´s innenfor SEO.

Man kan også bruke et byrå som Inzpire.me for å finne influensere som kan fremme merkevaren din. Du kan lese mer om influenser markedsføring her.

SMS- markedsføring – Et supplement til tradisjonelle kanaler

SMS-markedsføring er for mange forbundet med spam, men sannheten er at SMS har hele 209% høyere responsrate enn henholdsvis telefon, e-post og Facebook[2]. Denne formen for markedsføring fører også til mer kostnadseffektiv kommunikasjon med kundene.

SMS-markedsføring er en veldig presis måte å treffe kundene dine på akkurat der hvor de er. Det krever hverken internett eller at de er aktive på et spesielt nettsted. Så lenge man har en god praksis på SMS-markedsføringen vil man kunne oppnå en høy konverteringsrate og kostnadseffektiv markedsføring.

Med SMS-markedsføring kan man også gå på noen smeller, og det er spesielt viktig at meldingene ikke kommer ut for hyppig, og at det blir upersonlig. SMS er en kanal hvor det skal komme tydelig frem at avsender er bedriften din, men at det skal være en personlig tone og at SMS´ene kommer jevnlig, men ikke for tett på hverandre.

Les mer om SMS-markedsføring her. [3]

Kanalene fungerer best sammen i harmoni

Det har lenge vært Google Ads vs. Meta Ads osv, men sannheten er at disse kanalene fungerer best sammen i harmoni. De benyttes i ulike deler av trakten, og man kan derfor treffe målgruppen på forskjellige stadier i en kjøpsprosess. Om man lager en medieplan hvor man fordeler budsjetter og ser på hvor man kan treffe målgruppen med hvilket innhold, vil man til slutt kunne lykkes. Det er ikke gitt at alle kanalene som finnes der ute er strategisk smart å benytte for din bedrift, men dersom du er usikker kan du spørre noen som kan dette.

Treffer målgruppen i ulike moduser

Typisk vil man kunne treffe målgruppen i ulike moduser i de ulike kanalene, og ingen oppfører seg likt når de for eksempel er på TikTok og når de er på LinkedIn. På TikTok ønsker man å koble av og se på videoer, og er kanskje ikke så mottakelig for annonser, men man blir likevel oppmerksom på hva som dukker opp dersom det er tilnærmet native content, eller noe som skiller seg ut. Dersom det er for ulikt alt annet innhold, og at det er åpenbar reklame, kan det ha en uønsket effekt og skape irritasjon hos målgruppen. Vær derfor oppmerksom på innholdet som legges ut.

På LinkedIn vil man derimot være i et mer profesjonelt modus, og vil kunne være langt mer mottakelig for annonser. Her vil innholdet også tilpasses mer profesjonelt, og kunne treffe påvirkere og beslutningstagere. Her er det viktig å tilpasse kommunikasjonen, men husk at du er et menneske som snakker til andre mennesker. Folk liker å se folk, og folk liker at man bruker folkelig språk. Det kommer til å bli viktigere å ordlegge seg på en litt mer folkelig måte fremover enn man har gjort tidligere. Et eksempel på dette er at vi ser en mer utstrakt bruk av emojies i kommunikasjon hos bedrifter, men også bedriftsledere.

Alle markedsførere har ulik filosofi

Avslutningsvis er det viktig å påpeke at alle markedsførere – uansett hvor man kommer fra – har ulik filosofi om hvor og hvordan man skal markedsføre et produkt. Dette innlegget er basert på min kunnskap, min erfaring og min filosofi. Dersom du ønsker å ta en uforpliktende prat er det bare å sende meg en mail eller ringe meg.


[1] https://feed.leadify.no/hvordan-markedsf%C3%B8re-og-selge-kjedelige-produkter-i-oljebransjen-med-digital-markedsf%C3%B8ring-b2b

[2] https://cms.podium.com/wp-content/uploads/2021/03/SMS-Marketing-101-1.pdf

[3] https://linkmobility.no/8-grunner-til-at-sms-markedsforing-fungerer/