fbpx

Fra ide til virkelighet, helt alene, uten budsjettet til Amazon, er faktisk fullt gjennomførbart! 

Marius Vestlien Hansen, 2020

Magnus Ruud Johannessen, Thomas James McBride og jeg bestemte oss for å lage en nettbutikk da det var en oppgave i forbindelse med studie, og jeg har kartlagt hele veien hva vi gjorde, hvordan vi gjorde det og hvorfor vi tok de valgene vi tok.

Innhold 

  1. Fra kladd til start
  2. Målsettinger og OKR
  3. Valg av plattform og domene tilbyder
  4. Valg av produkt og betalingsløsning
  5. Hvordan skal nettbutikken bli markedsført? 
  6. Økonomi
  7. Veien videre
  8. Kilder

1. Fra kladd til start

Som nevnt innledningsvis var dette en oppgave vi fikk av foreleserne våre dette semesteret, og vi tok utfordringen på strak arm.

Det er ikke lett å vite hva man skal selge i en nettbutikk, og jeg og mine medstudenter bruke lang tid og mye kladding før vi bestemte oss. Da vi først landet brukte vi mye tid på plattformvalg, domenetilbyder, leverandør, mål, nyhetsbrev eller ei, design og produkter/ tjenester vi skulle tilby.

Det skulle ta litt tid før vi landet på hva nettsiden vår skulle hete, og vi landet, etter noen uker, på Salgish.no som skulle tilby kvalitetsprodukter som dekket mange behov hos flere segmenter.

2. Målsettinger og OKR

SMARTe målsettinger er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte mål som enhver bedrift burde sette seg sammen med OKR. Mange av de største globale selskapene som Microsoft og Google benytter seg av dette, og de jobber kontinuerlig med å forbedre seg ved hjelp av disse målene. OKR er kjent som et styringsrett for høye målsettinger som sikrer fokus og stabil fremdrift på bedriftens aktiviteter. 

OKR har jeg skrevet om tidligere og kan stilles opp på følgende måte slik vi gjorde det med vår nettbutikk:

Objective: En brukervennlig og fullt fungerende nettbutikk med fokus på kompetanse om hvordan oppnå høy trafikk som skal føre til salg og epostmarkedsføring av høy kvalitet. Oppnå kompetanse om hvordan oppnå god konverteringsrate.

KR1: Oppnå 2000 besøkende på nettsiden innen 1. Juni (7/10)

KR2: Få 100 abonnenter til nyhetsbrev innen 1. Juni (5/10)

KR3: Oppnå 300 likerklikk på FB innen 15. Juni (5/10)

KR4: Selge 10 produkter innen kvartalet på nettsiden (7/10) 

KR5: Oppnå 200 likerklikk på Instagram innen 15. Juni (4/10)

3. Valg av plattform og domene tilbyder

Valget av plattform lå lenge å vagget mellom Shopify og Squarespace, men vi endte opp med å benytte oss da Shopify da det var det mest kurante å sette opp for nettbutikken vår. Shopify er enkelt å bruke, og her kan du bygge design uten noen form for egenskaper eller erfaring med koding.

Vi måtte også registrere domenet vårt, og da valgte vi Webhuset på grunn av prisen. Det kostet oss 7 kroner for domenet, men vi ønsket egne e-poster og web hotell, og da ble totalprisen på ca. 385 kroner. Under følger en videoguide for hvordan det kan gjøres.

Videoguide til hvordan man kan opprette domene via Webhuset.no

4. Valg av produkt og betalingsløsning

Valg av produkt tok som nevnt innledningsvis, lang tid. Vi fant fort ut at dropshipping var et spennende felt for oss og vi ønsket å bruke en norsk produsent eller leverandør slik at vi hadde kortreiste produkter. Dropshipping ga oss muligheten til å lære noe nytt, samtidig som vi utfordret oss selv til å finne tilbydere utenfor populære plattformer som Printful etc. Det var lenge aktuelt med produkter fra Asia gjennom Alibaba, eller fra USA gjennom Amazon, men vi så at leveringstiden var for lang, og at toll og frakt ville gitt oss problemer med å kunne tilby produkter til de prisene vi ønsket.

Vi la ut et innlegg på Facebook gruppen Dropshipping Norge hvor vi fikk god hjelp. Der var det noen som introduserte oss for Barnevaderen AS som produserer Barnevadere. Dette virket interessant, og vi inngikk derfor en avtale med de om å dropshippe produktene deres.

Vi tenkte en stund på store og kjente leverandører innen betalingsløsninger, men etter å ha sammenlignet gebyrer valgte vi Stripe som lett kunne integreres i Shopify. Vi vurderte også Vipps, men der var det et krav om organisasjonsnummer, og det ønsket vi ikke å opprette på dette tidspunktet da vi ikke visste om vi kom til å videreføre butikken etter endt semester eller ei.

Betalingsløsningene som er tilgjengelig per lansering 21.05.20 er Visa, Mastercard, Amercian Express, PayPal og Apple Pay.

5. Markedsføring

  • For å bli sett og funnet er vi nødt til å ha en markedsføringsstrategi. Vi går for 3 enkle strategier
  1. Epostmarkedsføring
  2. Sosiale medier
  3. Kundeservice

E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføringen gjennomføres via Mailchimp, og vil bli brukt til eksklusive tilbud til våre abonnenter, tips angående våre produkter og nyheter i butikken. Frem til 31.05.20 hadde vi en pop-up som annonserte vårt åpningstilbud, og som så slik ut:

Nyhetsbrev pop-up

Oppslutningen på pop-up annonsen var god, og vi samlet inn abonnenter som aldri før. Av erfaring er ikke pop-up et populært møte på et nettsted, men av og til må man få frem irritasjon hos besøkende for å fremme handling.

Sosiale medier

Vår synlighet i sosiale medier vil hovedsaklig foregå på Facebook og Instagram, noe som vil treffe vår målgruppe bra og tiltrekker seg nye kunder. 

Sosiale medier brukes ikke bare til organiske innlegg og betalte annonser i dag. Man kan også bruke kanalene som en mini nettbutikk hvor produktene dine blir forhåndsvist akkurat som i nettbutikken, og linker tilbake til checkout om kundene trykker kjøp. Under har jeg satt opp et eksempel:

SEO optimalisering er etter markedsføringen alfa omega for å bli sett. Uten å ha en optimaisert hjemmeside og en SEO strategi kan man like gjerne legge ned hele butikken.. Vi skal ha en responsiv hjemmeside som er optimalisert for mobil, nettbrett og PC. Dette sammen med en keywordstrategi skal vår nettbutikk lett kunne dukke opp gjennom et søk i søkemotorene.

Kundeservice

Vi ønsket å ha en enkel kommunikasjon med kundene våre, derfor valgte vi chat via Messenger og mail for de som skulle ønske det. Terskelen for å ta kontakt er ofte lavere på sosiale medier, i dette tilfelle Messenger, enn på eksempelvis mail. Messenger chatten ble implementert på nettsiden for å gjøre terskelen enda lavere for å ta kontakt, og for at det skulle være lettere å få tak i oss.

Salgish.no Messenger ikon

6. Økonomi

I startfasen kan økonomi bli mye styr og rotete, derfor er det viktig med et system som kan hjelpe til med å holde orden. Vi var tidlig ute med å lage kalkyler og økonomiske modeller for hver produkt vi skulle selge, og det så lenge ut til at vi kom til å tjene penger med prisene vi satte.

Lanseringen

Vi lanserte nettbutikken vår 21.05.20, på Kristi Himmelfart, og kjørte en kampanje hvor besøkende som meldte seg på nyhetsbrev innen 31.05 fikk 25% på sitt første kjøp. Under 24 timer etter lansering tikket første bestilling inn. Samme dag tikket det inn 2 nye salg, og vipps, så hadde omsetningen bikket 2.500 kroner. Det var over all forventning fra vår side, og vi kunne nå gå videre med et smil om munnen ved videreutvikling av nettbutikken. Vi måtte avbestille en bestilling da produktene ikke var på lager hos leverandør, men 1 uke etter lanseringen fikk vi inn et nytt salg på 1500 kroner som reddet det tapte salget. Oppturer er alltid best etter en nedtur.

Problemene oppstår

Når det nærmet seg slutten av mai og lanseringsperioden vår med åpningstilbudet måtte vi sette oss ned og se på prisene og hva vi skulle gjøre. Vi satte opp nye kalkyler og nye budsjetter, og det vi da fant ut var at den forrige kalkylen inneholdt et par feil… Blant annet hadde ikke kalkylen tatt hensyn til moms på innkjøp og salg, og den helbommen kostet oss 1.308 kroner. Alt dette medførte at vi tok et hastemøte og diskuterte hva vi måtte gjøre med prisene. Etter mye om og men viste det seg at vi hadde priset oss så lavt at vi så vidt hadde marginer på fortjenesten, og vi måtte ha priset oss ut av markedet for å kunne fortsette lanseringen vår med 25% rabatt. Vi endte opp med å justere prisene opp og fortsette salget de siste 3 dagene av Mai.

7. Veien videre

Heat mapping

Etter man har lansert et nettsted, en nettbutikk eller hva enn det er, betyr det ikke at utseende og plassering av bilder, knapper etc. kan stå på samme sted hele tiden. Jeg har tidligere skrevet om fordelene med heat mapping, og i en nettbutikk er knappenes-, bildenes og logoenes posisjon, størrelse på bilder og tekst viktig. Den enkleste måten for å teste og se hva som fungerer og hva som ikke fungerer, er å bruke heat mapping. Under ser man fra venstre ca. 400 registrerte klikk fra mobilbrukere, hvor pc-brukere beveger musepekeren og ca. 180 registrerte klikk fra pc-brukere.

Heat mapping gir oss, som nevnt, en unik mulighet til testing og forbedringer hele tiden. Vi kan allerede se et mønster på produktene våre at den klassiske barnevaderen er den flest besøkende klikker seg inn på, mens filtsokkene ikke er like populære.

7. Kilder:

Shopify

Stripe

Webhuset

Mailchimp

Hotjar

%d bloggere liker dette: