Heat mapping I digital markedsføring

Vi er alle i samme situasjon nå, vi er alle blitt sperret inne i vårt eget land hvor frisører, utesteder og mange butikker velger å stenge dørene frivillig eller av tvang på grunn av COVID-19. Mange sliter og mange føler på ensomheten som trenger seg på, men jeg ønsker å utnytte tiden jeg har til gode på å lære meg nye ferdigheter. Jeg har tatt ulike kurs med og uten sertifisering, og har nå valgt å lære meg verktøyet heat mapping.

Heat mapping er for noen et ukjent ord, men for de som driver med digital markedsføring er det et viktig verktøy for å kunne optimalisere nettsiden. Hvor er den beste plasseringen for knappene? Hvor mye tekst er det lurt å ha på en side? Vet besøkere på nettsiden hvor de skal trykke? Dette er spørsmål som blir besvart ved å benytte seg av heat mapping.

Heat mapping fungerer på samme måte som et varmesøkende kamera, og bruker dermed prinsippet om kalde og varme farger. De kalde fargene representerer få klikk, de varme fargene representerer mange klikk. Det samme prinsippet gjelder for scrolling, da kan man finne ut om siden er for lang, kanskje den er for kort, eller den kan ha en passe lengde. Under skal jeg vise hvordan det ser ut når man henter snapshots fra besøkende.

Hvor klikker de besøkende?
Hvor beveger besøkende musepekeren?
Hvor scroller folk på PC?

Besøkende som bruker PC, nettbrett og mobil vil få opp det samme, men for meg som sitter med målingene vil jeg få inn 3 forskjellige målinger avhengig av hvilken type enhet de besøkende benytter seg av.

 Dette er heat mapping for mobilbrukere som besøker nettsiden. 

På venstre side ser man hvor langt ned de besøkende scroller, mens på høyre side ser man hvor de besøkende klikker. Mye tyder på at de færreste blar helt ned, og kanskje mobilversjonen av nettsiden min da er for lang? Kanskje må jeg gjøre noe med det.

Jeg implementerte dette på nettsiden min for 2 dager siden, og publiserte et innlegg etter jeg satte i gang kartleggingen for å generere flere besøkende, og har allerede begynt å tolke mye av dataen med hvor jeg burde plassere knapper og hvor besøkende tror det er en knapp, men som jeg har glemt å aktivere m.m. Dette er et veldig interessant verktøy, og jeg ser frem til å fortsette kartleggingen for å ta til meg så mye kunnskap som mulig om heat mapping.

Hva tenker du om dette verktøyet?